جلسه سخنرانی معظم له به مناسبت جشن میلاد حضرت زهرا(س) چهارشنبه ۱۶ اسفندماه در مدرسه علمیه آیت الله ایروانی برگزار شد

ایشان با اشاره به کتاب المحجه البیضاء، گفتند: واژه صدق در پنج مورد استفاده می شود، اولین مورد آن صداقت گفتاری است، متاسفانه این موضوع(دروغگویی) در جامعه مورد ابتلا است. یعنی با پیروزی انقلاب اسلامی برخی از گناهان تاحدودی منتفی شده مانند برخی برنامه های ضد ارزشی که  خبری از آنان نیست ولی مساله دروغ گفتن نه تنها کم نشده بلکه گاهی احساس می شود دروغ در جامعه رواج پیدا کرده است و انگار مردم دروغ را گناه نمی دانند درحالی که از برخی از روایات استفاده می شود گناه دروغ از شرب خمر بیشتر است.

آیت الله شبستری با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، ابراز داشتند: حضرت می فرمایند؛ بدتر از شرب خمر دروغ گفتن است، یعنی مواخذه دروغ از شرب خمر بیشتر است و جای تعجب دارد که مردم این گناه را زیاد انجام می دهند. در برخی از کشورهای غیراسلامی دروغ بسیار کم گفته می شود و مردم از ابتدا به صداقت عادت کرده اند ولی متاسفانه در جامعه اسلامی این چنین نیست. در برخی از روایات داریم دروغ از ساحت مومن به دور است.

ایشان افزودند: براساس روایات دروغ را کسی می گوید که ایمان به آیات الهی نداشته باشد یعنی گناه کذب شدیدتر از دیگر گناهان است. در مقابل دروغ صداقت است که در قیامت سبب نجات انسان ها می‌شود. آنچه از تمامی اخلاقیات بالاتر و نفع بیشتری به مومنان می رساند صداقت است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری، گفتند: دومین معنای صدق، صدق در نیت است، صداقت در نیت همان خلوص نیت است. علمای اخلاق ریا در عمل را شرک خفی دانسته اند و اشاره دارند که شرک به قدری خفی است مانند راه رفتن مورچه بر سنگ سیاه و درشب که انسان باید دقت داشته باشد. اگر قنوتی که در نماز امری مستحب است را برای غیر خدا انجام دهد و شاعبه تزویر و ریا در آن باشد  سبب بطلان نماز می شود. اگر انسان در مستحبات عبادات هم ریا را وارد کند کل عبادتش از بین می رود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشتند: مرحله سوم صدق، صدق در مقام عمل است، که شاید مشکل ترین مرحله باشد. تمام اعمال و کردار انسان براساس صدق بوده و نباید هیچ گونه شاعبه خیانت و تقلب داشته باشد که متاسفانه در جامعه ما وجود دارد، این مقدار دادوستد های خائنانه نشانگر این است که در این زمینه دچار مشکل هستیم و برخلاف صداقت عمل می شود.

ایشان افزودند: هرچی که برای خود دوست داریم برای دیگران دوست داشته باشیم و بالعکس. به طور مثال گفته می شود در دادگستری ها بیشتر پرونده ها مربوط به چک های برگشتی است. رهبری تاکید می کنند که در مقابل قاچاق باید ایستاد ولی در عمل به دلیل منفعت جویی برخی اصول اخلاقی کنارگذاشته می شود ولو به ضرر کشور باشد. چرا اقتصاد مقاومتی اجرایی نمی شود؟  زیرا صداقت عمل در کار نیست، اگر صداقت در عمل در دولت و ملت وجود داشته باشد دستور رهبری انجام می شد و کشور به خودکفایی می رسید.

متولی و مسؤول مدرسه علمیه آیت الله ایروانی در یخش دیگری از سخنان خود اظهار داشتند: مرحله دیگر از مقامات صدقی، صداقت در عزم است، انسان در تصمیمی که می گیرد باید جازم و صادق باشد، وسواس به خرج ندهد و نباید تردید به خود راه دهد. افرادی که به طور مثال در طهارت وسواس دارند خلاف دستورات اسلامی تصمیم می گیرند. برخی اینقدر دچار وسواس هستند که سبب می شود بسیاری از مسائل حیاتی و مهم دچار مشکل شود و اجازه ندهند در مسائلی اقتصادی و فرهنگی پیشرفت کنیم.

آیت الله مجتهد شبستری در ادامه افزودند: صدق در وفا آخرین مرحله از مقامات صدق است. وعده ای که فردی می دهد باید به آن عمل کند، قول ندهد و اگر قول می دهد باید انجام شود، براساس ایات قرآن مومن باید به عهدهای خود عمل کند، اگر شخصی معتقد شد به مقدسات و عالم غیب باید به وعده های خود پایبند باشد. وفای به عهد از نشانه های ایمان و خلف وعده از علائم نفاق است. از نشانه های مومن وفا به عهد است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشتند: یکی از القاب حضرت زهرا(س) صدیقه است، در روزهای باقی مانده از عمر حضرت زهرا(س)، ایشان از امیرمومنان(ع) سوال می کند آیا از من خیانت و دروغی دیده ای؟ و علی(ع) در جواب می فرمایند؛ شان شما اجل است و شما صدیقه هستید. صدق کلامی، وفایی  ازجمله خصلت های حضرت زهرا(س) است. اولین شهیده راه ولایت حضرت زهرا(س) هستند، صدق در نیت و عمل را ایشان داشتند، آنچه که سنت رسول خدا را به صادقانه به ویژه مساله حجاب عمل کردند.

ایشان با اشاره به مساله حجاب، گفتند: امیدواریم یک عده از روی ناآگاهی برخی سخنان را مطرح کرده باشند ولی بنده فکر می کنم برخی آگاهانه مساله را بیان و آن را به یک موضوع سیاسی  تبدیل می کنند. قصد آنان براندازی نظام اسلامی است. این مساله همه پرسی درباره حجاب آیا موضوعی عادی است؟ یعنی برخی از انسان های هوسباز می خواهند زنان بدون پوشش بیرون بیایند؟ ظاهرا موضوع دیگری مطرح است، نقل است مسیحیان برای نابودی مسلمانان در اندلس از همین مساله پوشش زنان استفاده کرده اند.

متولی و مسؤول مدرسه علمیه آیت الله ایروانی با اشاره با آیات قرآن کریم، گفتند: در قرآن کریم کلمه زانیه مقدم بر زانی است زیرا مقدمه انحرافات جنسی نوعا از سوی جنس مونث انجام می شود. در اندلس دستور دادند زنان با آرایش در باغ ها قدم زدند و در نتیجه غیرت از جامعه دور شد و جامعه اسلامی از بین رفت.

آیت الله شبستری گفتند: علت بیان حجاب اجباری و غیر اجباری چیست؟ این(حجاب) قانون قرآن است، آیا می توان گفت چاقو کشی ایرادی ندارد، بدحجابی گناه است و حجاب ضرورت اسلام است. اگر چنانچه اختیاری هم شود زنان محجبه مورد تعنه و تمسخر دیگران قرار خواهند گرفت و در نهایت این حجاب از بین خواهد رفت و بعید نیست مقدمه برای یک مساله دیگر باشد. بعید نیست پس از همه پرسی درباره حجاب دشمن به فکر از بین بردن ولایت فقیه در کشور باشد.

ایشان در پایان سخنان خود، گفتند: طلاب مضرات بی حجابی را برای مردم بیان کنند همچنین راجع به برکارت ولایت فقیه نیز در منابر مطلب بیان شود، این امنیتی که در کشور وجود دارد به برکت ولایت فقیه است، طلاب این گونه مسائل را در میان اقوام و دوستان خود مطرح کنند. ممکن است برخی چند ماده قانون را برای همه پرسی آمده کنند، برخی از خارج الهام می گیرند و این سخنان را بیان می کنند، آنان می خواهند زمینه را برای حذف ولایت فقیه فراهم کنند.

گفتنی است در پایان این مراسم  از طلاب برتر مدرسه علمیه آیت الله ایروانی تقدیر بعمل آمد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

حوزه علمیه آیت الله ایروانی | تهران | تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان مولوی